Ingen minns var de kom ifrån eller hur de hamnade i Understockholm. Troligtvis härstammar de från de första som blev utstötta från samhället då människan började bruka jorden för sitt uppehälle. Mäster Weibull själv, Trädgårdsmästarnas självskrivne (Självutnämnde?) ledare, är det ingen som riktigt vet var han kommer från, om han var trädgårdsmästaren på slottet Makalös som råkade orsaka branden och tvingades fly eller om han är Gustav III:es trädgårdspojke som blev tvungen att söka tillflykt i kloakerna efter upptäckten av Kungens intresse för pojken. När någon frågar honom hamnar han allt som oftast i ett katatoniskt tillstånd och får något grönsaksaktigt över blicken.

De är en mycket tillmötesgående grupp och handlar gärna med vem som helst. De varor de tillhandahåller är saker som de kan odla på sitt rullande växthus i de mörka tunnlarna kring Slingerbultsleden, vad de vill ha i utbyte är bara lite av din livskraft så att de kan få växterna att leva och frodas i mörkret. Livskraften tas inte med våld och det tar inte mer än ett par minuter för dig att "grönska" med växterna.Efteråt kan en del underliga känslor bli kvar i dig men de stannar inte så länge (för det mesta) och i utbyte kan du få en ört med fina krafter, en julgran för att öka din Tro eller varför inte en vacker svamp att titta på (bör ej ätas i de flesta fall).

Uppmärksamma besökare hos Trädgårdsmästarna kan lägga märke till vissa underliga grönaktiga utslag och ådror på dem. Vad det är är osäkert. Teorierna går från allt till att de i själva verket är växter själva till att det är svampen som de har som basföda vilket ger den gröna färgen och deras långsamma rörelsemönster.

Kontakt sker med peter.willes snabelA gmail.com eller jacobson.bjorn snabelA gmail.com