Understockholm Wiki
Advertisement

Gubben med Geten var en bronsstaty, och föreställde en gubbe med en get gående bredvid sig. Det var en välgjord staty, men det var ingen som riktigt lade märke till den. Den restes på en liten bakgata i Gamla Stan, undanskymd och snart bortglömd. Den försvann från Överstockholms gator, och ingen saknade den riktigt. Efter att i åratal varit bortglömd och ouppskattad så började dock statyn att dyka upp på olika platser i Understockholm. En dag stod den i Underversitetet, ett tag stor statyn i T-centralen, och inte sällan stod den likt en annan gravsten mellan trädstammarna på Skogskyrkogården. Överallt i Understockholm blev den sedd och igenkänd.

Men någonting var inte riktigt rätt med statyn. En morgon var gubbens armkrok inte tom längre. Under armen bar gubben ett huvud tillhörande en litet barn. Resten av barnet låg vid gubbens fötter. Hennes arm stack ut ur munnen på geten, som stod vid gubbens fötter och verkade ha ätit större delen av armen. Självklart blev människor chockade av scenen, men det tog inte så lång tid innan råttor och andra hade gjort av med barnets lilla kropp.

Det var dock inte slutet på historien, statyn började dyka upp på allt fler ställen, med män, kvinnor, barn och gamlingar döda, sönderslitna och uppätna kring sig. Statyn förvandlades till något man skrämde barnen med, och alla kände fruktan när de hörde dess namn. Ingen hade någonsin sett hur statyn drabbade sina offer, men flera gånger fanns det långa blodspår vid mordplatsen, där offret verkade ha släpats fram och tillbaka tills det slitits nästan helt i bitar. Inget offer överlevde.

Advertisement