IMG 2111.jpg

- Det här är inget annat än en katastrof! Hur kunde det hända? Chefshysterikans röst gjorde ytterligare en tornartshöjning. Undersekreterare Marja och Förste Pennvässare Pelle utbytte en oroad blick. Snart skulle den gälla rösten spräckan Speglarna, och hur skulle de då skåda Framtiden? Ja, det var klart att det här var ett stort problem, men det var Inget emot vad som skulle hända om Speglarna sprack; hela Riksarkivet skulle gå om intet. Huvudsekreterare Carla verkade också inse faran, hon bröt in i Chefshysteiskans tirad med sin lugna djupa röst.

- Fru Chefshistoriker. Jag tror att vi alla inser allvaret i den här situtationen. Självfallet måste rymlingen tas fast. Jag ska själv se till att det händer.

Chefshysteriskans röst sjönk några tonsteg, men hon var inte helt lugnad.

- Vi Måste få tag i rymlingen, lyckas den fästa sig i den här tiden blir massor av framtiderfördärvade och vi måste göra om analyser från jag vet inte hur långt tillbaka.

Förstesekreterarens lugna röst bröt in igen, men Marja hade slutat lyssna. Hon viskade till Pelle:

- Det är ju faktiskt Chefshysteriskans eget fel, hålla på och låna in folk från framtiden såhär.

Pelle nickade.

- Ja, det var väl bara en tidsfråga innan någon av dem försökte fly. Jag hörde från Robin att den här inte hade någon särskilt ljus framtid varifrån den kom.

- Tror du att det verkligen skulle vara så hemskt, om den fick fäste här i vår tid? Hur det nu skulle gå till.

- Jag tror Chefshysterikan mest är orolig att någon ska komma på hennes små fuskerier. Det är ju inte helt kosher att låna in folk från andra tider på det sättet.

- Ja. Och jag kan sätta min själ på att Järnkontoret inte skulle vara sena att jaga efter en person från framtiden om de fick nys om att det gick en lös här på våra gator.

- Huja. Och då kommer hon få spader, hysterikan. Jag hoppas bara hon inte spräcker den stora spegeln.

En önskan att stanna är det andra lajvet på Understockholms gator (lajv). Det handlar om att forma sin egen framtid, vad man är redo att offra för att göra karriär, för sin grupp, för sina drömmar. Det handlar om tillit och svek, om att våga söka vänner på nya platser. Lajvet kommer att innehålla ett antal små och större grupper.

En önskan att stanna går av stapeln den 23:e oktober på kvällen och förnatten. Vi söker spelare till rymlingen med sällskap, utsända från Riksarkivet och Järnkontoret, tänkbara allierade och folk att möta på vägen - dessa kommer vara mer SLP-lika roller. Kom gärna in med egna roll- och gruppideer, och varför du tycker det passar in i det här spelet. Vi söker även råddare som kan hjälpa oss med det praktska. Mer information om tider och platser kommer till grupperna separat. Anmäl dig till understockholm@gmail.com

--Understockholmarr september 26, 2010 kl. 14.30 (UTC))