Drömvävare[redigera | redigera wikitext]

Visst har du suttit och dagdrömt, funderat på något och plötsligt känt att du inte längre varit ensam i rummet fastän det inte finns någon där? Sannolikheten är stor att du just har anat en drömvävare...

Kraften i en människas drömmar går inte att mäta eller beräkna, likväl så är det ändå något som påverkar en människas öde, ibland mer och ibland mindre. Drömmarnas vävare lever av, på och i denna kraft. De besöker folket i överstockholm, främst på natten, men även ibland på dagen. Genom att väva drömmar så är de med och formar människornas öden.

För vissa vävare så räcker det att väva vackra drömmar som gör att en person vaknar utvilad, full av energi och med ett mål - kanske för livet, kanske för dagen. Lite av den energin lever drömvävaren av. Ett symbiotiskt förhållande. För andra vävare kan det handla om att influera händelser i överstockholmarnas värld. Att ge en politiker dåliga drömmar natten innan en viktig debatt kan leda till att väljare röstar för debattmotståndaren. Att ge en finansman drömmar om vilka företag han skall investera i kan påverka ekonomier i flera länder. Detta kan ge drömvävaren både makt och inflytande på livet i både under- och överstockholm. Dessa vävare är direkt parasitiska och bryr sig inte om de människor som drömmer.

Gemensamt för de båda typerna av vävare är att de gärna vänder sig till människor som redan är lite ömtåliga, orsaken till detta varierar, ibland är det ömhet, ibland är det illvilja ibland är det bara så att ömtåliga människor har mer lättpåverkade drömmar. Men det är mycket vanligt att samma vävare återvänder till samma människa natt efter natt.

En sak som drömvävare inte gillar är drömfångare - de kommer ursprungligen från Nordamerikas indianer och är ett enkelt föremål, format som en ring, med ett trådnät och är oftast försett med pärlor och fjädrar. Dessa kan man använda för att påverka sina drömmar. Av förklarliga skäl så påverkar drömfångare drömvävarna och deras arbete negativt. Sätter en människa upp en drömfångare invid sin säng brukar det leda till att drömvävarna letar upp en annan person att påverka. Många drömvävare bär på en förstörd drömfångare som en symbol för sitt väveri.

Människor som drömmer alltför mycket riskerar att avlägsna sig från den verkliga världen, när drömmen blir mer verklig än det verkliga livet så händer det ibland att de faller igenom - ner igenom sprickorna - ner i understockholm. Drömvävarna har en gång själva varit drömmare, nu lever de av andras drömmar. Somliga vävare försöker till och med projicera sina liv på andra genom drömmar, ofta brukar detta sluta riktigt illa - för alla inblandade parter. När en drömvävare upptäcker en människa som är på väg att falla igenom så brukar de hjälpas åt med att vaka kring personen, kanske ge en liten knuff i rätt riktning och när personen väl faller ner i UnderStockholm så finns de där och tar emot, förser personen med kläder och agerar familj och mentorer den första tiden. Efter ett tag uppmanas den nya vävaren att söka sin egen lycka i UnderStockholm.

Att vara vän med en drömvävare är oftast positivt, inte bara för att du kommer sova gott utan även för att de har god kunskap om världen, både den där uppe och den under. De har lätt för att röra sig mellan världarna då de tycks kunna färdas genom drömmar, med drömmens fart. Det är med andra ord inte alltid så lätt att följa en vävare på dessa resor. Att däremot svika, eller bedra en drömvävare kan bli väldigt kostsamt, sömn är trots allt något alla behöver...

Drömvävarna finns i hela understockholm och lever ensamma eller parvis. Att hitta dem kan vara svårt, de söker sig till platser som ingen annan hittar till, där de kan sova i fred. De flesta besöker den flytande marknaden då och då.