Eh... Ja, hej.. ehm.. Vem jag är..? ehhh... jag är.. ok, nu har jag glömt vem jag är igen.. Jag tittar ner på min skjorta och ser en fastnålad tyglapp som det står något på. ...Cykla... Cykla, heter jag. Jag bor i en ventilationstrumma, på ett tak i närheten av Slussen. Där är fint. Jag trivs. Jag gillar att hänga inne hos Täcket, han har fina böcker.

Foto: Olle Sahlin

Egentligen vet jag inte så mycket mer om mig, jag vet faktiskt inte ens varför jag själv existerar. Någon gång har någon berättat att jag och de andra sökarna är alla de foster som inte fått komma till världen för att vi blev aborterade eller att den mamma vi skulle ha haft fick missfall. Men detta minns inte jag. Ingen minns det, vi har helt förlorat vårt kollektiva minne. Vi minns vad vi heter och vilka våra vänner är, och vi minns det endast för att vi varje morgon talar om det för varandra. Vår Föderskas enda uppgift är att ge oss livet, hon ger oss under tystnad stor tröst och kärlek, men vi är utlämnade åt varandra för att lära oss hur man lever. Vi har uppfostrat varandra och är helt beroende av varandra för att känna oss trygga.

En gång i tiden försvann våra ledare. Var det när vi levde eller var det långt innan? Vi minns inte. Vi minns inte varför vi är en grupp eller vad vårt syfte är. Jag och tre av mina vänner har blivit utskickade till Överstockholm för att leta efter Draken som ska ge oss svar. Nu ska vi bara hitta platsen där vi kan få ställa henne våra frågor.

Överstockholm är stort och skrämmande. Vi har aldrig varit där. Vi måste hålla ihop. Vi flätar vårt garn till minnesband att sätta runt våra armar. Ett band för varje viktig händelse. När Draken gett oss svar kommer vi minnas vad varje band betyder. Vi packar proviant, varma kläder, ficklampor och garnnystan och ger oss iväg... Jag, Igen, Täcket och en annan vän jag redan hunnit glömma namnet på. Vi ger oss iväg för att återfå vårt kollektiva minne... Hoppas bara att vi sedan hittar tillbaka hem. Täcket, du fick väl med dig kartan?

Foto: Olle Sahlin