Äpplen! Nyskördade, rosenkindade söta, eller lysande gröna syrliga! Gyllene eller honungsglaserade, drömska eller hungersdämpande! Här finns något för alla smaker. Kom och köp, bara på den Flytande Marknaden!

Det sägs att äppelförsäljerskan funnits där i alla tider. Så länge man kan minnas har hon förekommit på den flytande marknaden med en rejäl korg under armen och erbjudit sina äpplen till försäljning. Hon har blivit en så självklar del av marknaden, lika obestridd som Ferken i dess gränd eller de döda själarna på Silverpilen . Någon har ibland sett henne i Överstockholms nöjesfält, där hon under Cirkusdirektörens bevakning säljer kanderade äpplen till de lyckliga tivolibesökarna, medan en annan sett henne på tehuset, försänkt i samtal med en av diktarna . Det sägs att hon ibland följer den flytande marknaden till den plats där den befinner sig då marknaden inte är öppen för allmänheten, och hon är en utmärkt vägvisare då hon verkar känna till varje skrymsle och vrå av denna. Frågar man henne var hon kommer ifrån svarar hon med stor självklarhet att hon bor på Brunkebergstorg , men det är väldigt få som faktiskt tror henne och ännu färre som faktiskt vågat sig dit. Vem kan bo på en plats med sådana fruktansvärda urladdningar?

Någon säger att hon i själva verket är Eris som är på jakt efter marknadens vackraste kvinna att skänka sitt gyllene äpple. En annan påstår istället att hon är Idun, som med sina äpplen kan erbjuda evig kärlek och ungdom. En tredje menar istället att hon personifierar Eva, som förförd av ormen i paradiset tvingats i exil och för alltid säljer sina äpplen i ett försök att locka ner andra i det moraliska förfallet. En fjärde hävdar däremot bestämt att hon i själva verket förgiftar de allra rödaste äpplena för att lära den flytande marknadens besökare att de vackraste tingen inte alltid behöver vara de mest värdefulla. Sanningen? Alltihop. Eller möjligtvis ingetdera. Hon lystrar till alla de namn man nämnt, men kallar sig ingetdera. Hon bär på alla de egenskaper man hävdar, men endast om man närmar sig henne på det vis hon finner lämpligt.

Tar du dig tid att prata med henne kan hon erbjuda långt mycket mer än ett hungersdämpande mellanmål. Om du bara öppnar ditt hjärta kan äppelförsäljerskan erbjuda dig visdom, skönhet, evig ungdom och mycket mer. Men var varnad! Ryktena säger att om man för intensivt nyttjar äpplens kraft kan skönheten övergå i högmod, visdomen övergå i synd och förfall och ungdomen som du så ivrigt strävade förvandla dig till en gengångare.

Själv menar hon att alla mår bra av ett äpple, och att hon alltid har något för alla.

Kontakt: eva.wei (at) gmail.com